.::ponteng::.

Assalamualaikum W.B.T


Minggu ni je dua kali saya berjaya mencetuskan kontroversi. First, masa saya tak datang terawikh hari Rabu lepas. My housemate call hp 3 kali, another fren call gak hp 2 kali. Semua saya x angkat. Pastu tepon umah plak bunyi. Saya x angkat gak. The climax was when my onether housemate tetiba knock on my door. Ah..malas gak nak bukak pintu. Tapi saya bukak gak la in the end. Kang x pasal2 dorg call security soh bukak my room tgk kot2 saya pengsan ke ape ke.

Alkisahnya, saya sangat pening kepala lepas berbuka that day. Even time solat isyak pun rasa ala ala je. And another thing, saya mmg ske solat dalam gelap nih. Feel gitu. So, my housemate pun assumed la yang saya xde kat bilik...as in dah g solat terawikh kat umah junior. Bile die sampai, saya xde gak. So, die cam panik. And kebetulan, org2 dok tnya mane saya. Tu yang die dok call berkali2 tu. Saya plak, mmg dh masuk selimut dah pkl 8 mlm lagi. Siap dah telan panadol. Hajatnya pkl 1 nnti br nak bangun solat semula. Alih2 pkl 8.15 camtu, die call. Saya ingat die x bawa kunci. So, saya ignore je la dengan harapan die akan call housemate lain. Tapi, pastu org len plak call hp. Call umah gak. And sampai my Indian housemate got to check on me. So, saya pun terpaksa la clarify my condition. "Owh, I dah tido la. I pening pale".

Esok tu, semua tanya saya ok ke x? And, saya sungguh la segan kan sebab x g terawikh malam tu. Ye la, sume org dok tanya2 ok ke x ke. Padahal saya tdo. Siot betul. Memang tak leh ponteng dah pasni...hehe (tp memang lepas ni buat kat umah saya pun ^_^)

Second time was semalam. Guess what? Saya ponteng kelas okeih. Bukan 1 tapi 3. Gile kejam. Tapi saya x berniat pun nak ponteng ekceli. Saya dah siap2 berpakaian lengkap siap amik wuduk sume in case nak solat zohor kat uni nanti seawal jam 8 pagi tau. Konon2 dengan harapan saya sempat catch d 11 am class. Tapi masalahnya, eseimen saya x siap lagi time tu!!!!!!!!!! Lepas terawikh malam tu, saya terus tdo. Konon nak bangun awal tapi saya bangun time sahur. Bayangkan saya kena buat lagi 1000 words dlm masa 6 jam (kalau nak g d 9 am klas la). Mana sempat. Dah la i am a slow learner@worker atau dlm erti kate lain lembap le. End up, pukul 11.3o baru siap eseimen. Sempat je kalau nak catch up klas yg last tu sebab it ends at 1 p.m. Tapi, saya malu la plak nak masuk klas bile dh tgh2 ni. Alih2...saya x pegi pun. Saya g uni dalam 12.30, anta eseimen and g library pastu ke macquarie centre bershopping2 sket.

First je masuk MC, jumpa sorg kawan kat Easy Way. Die dengan sengeh2 pun cakap, "Owh....Amrien ponteng eh...". Aduhh..kantoi la kan. Dah la x g kelas, bley plak beronggeng2 kat MC. Pastu g Woolies, jumpa lagi dua kawan. Dorg senyum aje. Pastu ade sorg ni tanya, "Amrien ok ke?". Aish..."I am okay. Tak siap eseimen je td" (dengan nada menahan malu). Pastu kat depan Panetta, jumpa lagi sorg kawan. Kene soal siasat gak. Tak habis kat situ, malam masa solat terawikh, ada lagi sorang tanya. "Aah la Amrien. Kenapa ko tak g kelas tadi?" Sudah, jadi satu isu besar rupenya saya tak g kelas hari ni. Aishh...

So, jawapan untuk semua persoalan tu adalah: "Saya tak g kelas sebab saya tak siap eseimen lagi. Saya seorang budak yang nakal...heh"

Kesimpulannya, dalam tempoh 3 hari, saya ponteng 2 kali. And nampaknya saya kene bagi "surat tunjuk sebab" kat banyak pihak. Gile ah. Baru buat sekali dua dah kene camni. Even rasa a bit "salah ke kalau nak ponteng sekali dua", tapi I am more positive than that. I know that everybody cares bout me and that makes me smile =). Thanks korg sebab susah2 je concern pasal ai...muahaha

Salam~

Doa Ramadhan hari kedua puluh hingga kedua puluh dua:

Hari Kedua puluh

“Ya Allah, bukakan bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepadaku untuk membaca ayat-ayat suci al-Quran, wahai pemberi ketenangan dalam hati orang beriman.”

Hari Kedua puluh satu

“Ya Allah, berilah aku petunjuk untuk mendapat keredaan-Mu. Janganlah engkau biarkan syaitan menguasai diriku. Jadikan syurga tempat tinggal dan berehat bagiku, wahai pelaksana keperluan orang meminta.”

Hari Kedua puluh dua

“Ya Allah, bukakan bagiku pintu kelebihan dan turunkan bagiku keberkatan-Mu. Berilah kepadaku untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan keredaan-Mu dan tempatkan aku dalam syurga-Mu yang luas, wahai penjawab doa orang dalam kesempitan.”


5 comments:

Anonymous said...

ok. ponteng mmg salah. hehe

dulu masa kt ukm aku ada gak ponteng kuliah sekali sekala. tapi tutorial mesti datang. =)

dlm kes awak. ponteng bkn sebab tak siap assignment. tp sakit kepala yang sgt hingga tak sempat siap assignment lalu membawa kpd ponteng kelas. huhu

jgn ponteng lagi tau! cikgu disiplin akan pantau awak pasni. :P

Anonymous said...

salah yer cikgu,lps ni sy pn xponteng dah yer,hihi..

Sbt psl ponteng ni,wktu sy kt klj dulu pn kdg2 pntg gak sbb bgn lwt,hehe..

Tapi apa yg besnyer, kwn2 smua pakat ikt sy ni,kalo sy pegi klas dieorang pn pegi, kalo sy xpegi klas dieorang smua pakat xpegi gak,seolah2 sy ni ketua wat jht lak,hihi..

rienmiel said...

to cj:

hmm...tu la lepas ni xmo ponteng dah...
baru ponteng sekali dah banyak yang 'mengingatkan"...hehe

kalau kat ipba dulu, sekali saya ponteng assembly, time tu plak hep amik attendance...
x psl2 kene buat surat tunjuk sebab..menci betul...

mungkin orang baik cam saya ni dah ditakdirkan xleh ponteng...kekeke

to kylex:

hehe...selalu memang cam tu kan...
as if memang plan plak nak ponteng ke idak...
tu yg best zaman2 belajar nih...hehe

.zye. 자이's said...

hehe~

takpelah.tau mesti ade valid reason.
saja nak main2 bagi panik skit.
lagipun comel gile muka kantoi. :P

p/s: orang baik macam amrien memang tokleh ponteng. besar impact dia. :)

rienmiel said...

to zye:

valid reason ke?
macam x je..
reason budak pemalas adalah....hehe