.::ia tiba jua::.

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah...Ramadhan tiba jua dengan membawa sejuta kerahmatan. Saya sangat bersyukur kerana masih diberi peluang untuk meraih cinta Ilahi. Semoga peluang ini dapat saya dimanfaatkan sebaiknya...insyaAllah. Dan semoga saya menjadi hamba Rabbani, bukan hamba Ramadhan semata2.


Oh ya..semalam saya menonton satu cerita Indonesia bertajuk Kun Fayakun. I am not sure whether it is a sinetron of a film. But I guess, I learnt a lot from it. Satu perkara yang saya pelajari ialah bagaimana caranya memupuk rasa pergantungan pada Allah semata2. Yes, I knew, some people will say, "memanglah kena buat macam tu" Semua orang mesti tahu dan selalu claim kalau Allahlah tempat bergantung, but what I mean is, sejauh mana kita meyakininya and thus put it into practice.

Kadang2, kita tak sedar yang kita letak Allah di tempat kedua, bukan yang pertama. Contohnya, kalau sakit, the first thing yang kita fikir adalah ubat dan doktor. Kalau kita xde duit, kita terus risau2...susah hati...apa nak makan nanti. Kalau kite ade presentation, kita terus susah hati...harap sangat evaluator bagi kita markah yang baik. Memanglah benda2 ni semua adalah bentuk2 usaha. Tapi, apa yang saya nak tekankan ialah, cube kita sama2 reflek balik, apa perkara pertama yang terdetik di hati atau minda kita bile kita susah...adakah manusia atau Allah. Like kalau kita berniaga something...apa perkara yang kita harap...adakah kita harap ada orang yang beli barang kita...atau adakah kita harap Allah beri kita rezeki pada hari tu? Benda ni nampak sangat simple tapi jugak sangat halus. Kadang2 kita tak perasan, kita secara tak sedar telah meletak pergantungan pada manusia instead of Allah. Walaupun kita tak berniat macamtu tapi itulah yang berlaku secara dasarnya.

I bet the feeling is different kalau kita benar2 meletak pergantungan pada Allah semata2 berbanding kalau kita bergantung pada manusia. Contohnya, bila kita sakit, kita pun jumpa doktor yang paling hebat dan dia prescribe kita dengan ubat yang paling bagus. After quite sometime, kita tak sembuh pun. Then, kite pun start mengeluh, "Ape ni, kate doktor hebat...ubat pun bagus...tak berkesan pun". See, kesilapan kita adalah kerana 'lupakan' Allah. Kalau dari awal kita yakin dengan Allah, kita pasti mohon penyembuhan itu darinya. Kemudian, barulah berikhtiar dengan mencari doktor dan ubat yang terbaik. Jika nanti kita masih tak sembuh, kita pasti tak akan mengeluh sebab kita yakin kalau Allah masih belum mahu mengizinkan untuk kita sembuh. Jadi, kita akan terus bersabar dan bermohon kepada-Nya. Tiadalah rasa putus asa dan kecewa berbanding situasi pertama tadi. Inilah makna sebenar pergantungan semata2 kepada Allah.

Saya bukanlah orang yang selayaknya ber'ceramah' di sini tapi sekadar berkongsi peringatan ni. Saya sendiri selalu 'lupa' kepada Allah. Like when I was 'ill', and dah berubat...alhamdulillah sembuh. Kemudian, selang beberapa lama...sakit itu datang balik...saya berubat balik. Bila kali ketiga sakit tu datang semula...iman jadi lemah dan akal hilang pertimbangan. I cried to my mom and tanpa rasionalnya cakap; "Sedih la....berapa kali nak berubat....Ina dah bosan dah". Astaghfirullahal 'azim. Ya Allah, what have I just uttered. Ini bukan ucapan orang yang beriman. This is the example of speech orang yang tak ade iman dalam hatinya. Dan saya sangat menyesal buat macamtu. You know, kita manusia ni kadang2 iman terlalu lemah, cepat sangat putus asa. Dan inilah punca untuk kita hidup bersedih je padahal ada orang yang lebih besar ujiannya dari kita.

Alhamdulillah, semakin hari saya semakin belajar untuk hidup lebih bahagia. Saya nak qoute dari blog seorang senior ni; "Tak de orang yang hidup jauh dari tuhan dan rasa bahagia...takde". Kalau gembira pun di dunia...adakah pasti dia akn gembira di akhirat nanti. Hmm...bila fikir2 balik, ia sangat betul sebab "Orang yang hidup bersama Ilahi tidak pernah memandang sesuatu yang berlaku itu sebagai musibah...bahkan ujian untuk meningkatkan darjatnya...lantas bergembiralah dia kerana Allah telah memilihnya". Marilah kita sama2 mendidik diri untuk mencapai tahap kemanisan iman itu kerana kehidupan adalah tarbiyah dan tarbiyah adalah life-long learning process...insyaAllah

Salam~
Doa Ramadhan Hari Pertama:
"Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan ampunilah aku wahai Tuhan maha pengampun daripada segala dosa."

4 comments:

Anonymous said...

you know ina. err.. rien [mana satu ek..]hehe

aku baca n3 awak nih dekat2 nk subuh dh.

sekali baca mcm ustazah bg tazkirah. hehe

baguslah rien. teruskan.. well done.

rienmiel said...

salam cikgu~

hehe...ina tu nama kat umah la cikgu...
dulu2 xtau sebut rien ^_^

alamak..macam ustazah ke...segan la plak...
tapi saya sekadar berkongsi pengalaman je...huhu

erk...komen cikgu tu macam komen pemeriksa kat kertas esei je...hehe

selamat berpuasa hari pertama =)

akirasuri said...

Salam Ramadhan Rien..

Huhu.. Oh! Saya ada kenal seseorang yang sakit sangat teruk sangat-sangat.. Benda 1st yg dia ingat, Allah masa mula-mula dia dapat tahu yang dia dapat sakit (sbb selama ni dia sehat jek).. Dia kata ni hadiah Allah..

Lepas-lepas tu kalau tanya diagnosis doktor macam mana? Dia kata, semua kerja Allah, dia tak berminat nak tahu apa yang Doktor cakap.. Yang penting berubat.. Selebihnya Allah yang punya kerja.. Huhu.. Respek betul dengan dia.. :)

Btw, selamat berpuasa Rien..
Maaf salah silap ek.. :)

rienmiel said...

Salam Ramadhan Cik Ati~

Oh, saya sangat kagum dengan seseorang tu....
Semoga saya pun diberi semangat dan keyakinan seteguh beliau...

Maaf salah silap juge =)