.::051 : bila tuhan berbicara::.

Kali ini sudah masuk dua kali apa yang terdetik di hati saya benar-benar terjadi. Kali pertama sewaktu laptop saya rosak akibat water spilt awal tahun ini. Dan kejadian kali ini ialah sewaktu saya mendapat keputusan teruk bagi tugasan saya. Inilah rekod paling teruk pernah saya catatkan sepanjang pengajian di peringkat universiti. Seingat saya, kali terakhir saya mendapat keputusan semacam ini adalah sewaktu saya berada dalam tingkatan lima; subjek biologi, fizik dan matematik tambahan. Hmm...sesuatu yang tak pernah saya jangkakan selama ini.

Tapi, tujuan saya menulis entry ini bukanlah untuk mencanang, memalu cerita tentang "kegagalan" saya. Saya tidak untung apa-apa jika ada niat begitu. Saya sekadar ingin berkongsi perasaan - bukan perasaan sedih atas apa yang berlaku, tapi, perasaan kagum dan "ta'ajub" pada kekuasaan Allah S.W.T.

Jika dulu, sewaktu laptop seorang rakan saya tiba-tiba rosak, dia kelihatan begitu resah dan gusar. Saya adalah orang yang turut memberinya nasihat supaya tabah. Anggaplah ia satu ujian yang pasti ada hikmah lebih besar nanti. Justeru saya terfikir, "Bagaimanalah jika saya yang ditakdirkan untuk berada di tempatnya? Tabahkah saya? Tenangkah saya? Mampukah saya mengaplikasikan nasihat itu pada diri saya sendiri?" Nah, kurang seminggu dari kejadian itu, laptop saya pula rosak. Saya dengan tidak sengaja telah menumpahkan segelas air ke atas laptop yang baru saya miliki kurang daripada tiga bulan. Hmm...apa nak di kata. It just happened. Walaupun saya tetap musykil bagaimana saya boleh secuai itu, saya yakin bahawa inilah suratan takdir. Bukan bermakna saya menyalahkan takdir, tapi saya sekadar percaya dan yakin akan qada' dan qadar Allah. Kadangkala, kita tak perlukan sebab untuk sesuatu itu terjadi kerana Perancang itulah yang Maha Mengetahui. Jika Dia kata "Jadilah, maka jadilah ia".

"......Demikianlah Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah berkehendak menetapkan sesuatu, maka Allah hanya cukup berkata kepadanya: "Jadilah", lalu jadilah dia." (3:47)

Kejadian itu, benar-benar menuntut kesabaran saya. Saya sebenarnya berperang dengan diri sendiri. Berperang untuk merealisasikan biacara yang pernah keluar dari mulut ini suatu masa dahulu. Ternyata, bukan mudah melakukan apa yang dikata. Selalu kita dengar orang berkata, "Cakap memang la senang. Cuba kau...". Nah, inilah saatnya saya perlu buktikan pada diri sendiri yang saya bukan sekadar cakap kosong, bukan "cakap tak serupa bikin". Saya tak pernah suka jika dilabel begitu.

Alhamdulillah, akhirnya saya mampu menghadapinya dengan baik, dengan lebih positif, walaupun adakalanya saya tewas sendiri. Hanya Tuhanlah penolong terbaik saya. Ayat-ayat suci-Nya lah penawar gusar hati saya. Dia lah balai aduan saya. Bagi saya, jika dirujuk pada "doktor" sekalipun, mereka tak mampu merawat luka hati saya, apatah lagi memberi preskripsi bagi rawatan hati ini kerana hanya Allahlah yang memegang hati-hati kita, yang menurunkan sakinah dalam jiwa. Itulah penawar utama.

"Dialah Allah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang telah ada). Dan milik Allah-lah bala tentera langit dan bumi, dan Allah Maha Mengetahui, Maha bijaksana."(48:4)

Sekali lagi, kejadian yang hampir sama berlaku. Tatkala saya tiba-tiba terdetik, "tak pernah aku diuji dengan mendapat markah teruk....camne agaknye ek perasaan masa tu". Nah, sekali lagi saya tak perlu tunggu lama untuk betul-betul merasai pengalaman itu. Dalam minggu yang sama, sewaktu saya mengambil kembali tugasan saya yang telah diperiksa, saya terkejut dan terkesima tatkala melihat markah yang tercatat di atas kertas itu. "Eh, ye ke. Macam tak percaya je". Saya yakin ramai rakan saya pasti tak percaya jika saya beritahu hakikat itu melainkan jika mereka sendiri melihat kertas tersebut. Tapi, malaslah jika saya asyik nak terangkan keadaan sebenar. Seperti quote kegemaran saya "Expect the unexpected".

Pada mulanya, terganggu juga denyutan jantung ini. Mana taknya, keputusan itu memang teruk. Rasa nak menangis pun ada. Tiba-tiba terngiang-ngiang kata-kata seorang rakan yang bukan ditujukan pada saya sebenarnya tapi boleh diambil pelajaran darinya: "X, buat ape ko nak nangis sebab tak dapat jawab test. Baik ko nangis atas dosa-dosa kau". Nah, hambik. Niat untuk mengangis batal sama sekali mengenangkan fitrah diri yang kurang menangisi dosa-dosa. Lagipun, saya selalu ingatkan diri sendiri, "Belajar, assignments, exams...bukanlah segala-galanya. Saya punya matlamat lebih besar. Saya punya objektif hidup yang lebih utama".

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku." (51:56)

Perkara-perkara kecil seperti itu hanyalah perkara sampingan yang mengisi kehidupan saya dalam perjalanan menuju negeri abadi. InsyaAllah, jika ada keberkatan, dapatlah ia menjadi saham dalam kehidupan di sana nanti.

"Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan senda-gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkah kamu mengerti?" (6:32)

Dengan perasaan yang lemah, saya berjumpa dengan tutor. Minta pandangan tentang tugasan saya. Di mana silapnya, di mana kurangnya. Ternyata, saya sebenarnya tidak menjawab soalan sepenuhnya. Ada satu persoalan yang tidak saya kupas. Jadi, fahamlah saya. Walaupun seingat saya, saya jarang ditegur kerana off-track ketika menjawab soalan sebab selalunya masalah saya lebih kepada language dan argumentation, namun saya tetap tenang. Seperti saya katakan tadi, kita mesti selalu "expect the unexpected". Apa-apa pun boleh berlaku. Tiba-tiba saya teringat, apa yang saya patut lakukan dalam tugasan itu sebenarnya adalah draft pertama yang saya delete kerana bimbang salah focus. Ternyata, draft itulah yang benar, draft baru itulah yang misleading. Tipulah jika saya katakan tak terdetik langsung di hati ini, "kalaulah aku hantar yang itu, tak delete dan tukar yang ini. mesti....". Sekali lagi, saya tahu saya tak patut fikir begitu. Teringat satu hadith:

"Sekiranya engkau ditimpa suatu musibah, maka jangan engkau berkata, "Sekiranya (kalau) aku lakukan yang begini, maka sudah pasti lain yang berlaku". Tetapi katakanlah: "Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang Dia kehendaki-Nya. Sesungguhnya, "kalau" akan membuka pintu amalan syaitan".

Dalam satu tempoh masa yang singkat sepanjang perjalanan pulang dari universiti, minda saya giat berperang sana-sani. Jika apa tanda-tanda negatif yang cuba menyerang, saya akan cepat-cepat bunuh ia dengan bukti-bukti positif yang saya kumpul dari Al-Quran dan Hadith. Ternyata, bicara Tuhan tak pernah salah, tak pernah silap, bukan sekadar omong kosong. Ia punya satu kuasa penyembuhan yang sangat hebat. Tak peru tunggu lama.

Dan dalam waktu yang singkat itu juga, saya berjaya menyembuhkan "kekecewaan" itu. Saya gembira dengan ujian ini lantas mampu mengukir senyum. Ujian bukanlah derita tetapi tarbiyah yang diringi kemanisan dihujungnya. Sekurang-kurangnya, saya gembira kerana Tuhan mendengar bicara hati saya bilamana apa yang terdetik di hati, benar-benar terjadi.

Petang itu juga, saya tahu apa yang perlu saya lakukan. Saya tahu saya perlu berjumpa Dia, mengadu pada Dia, cerita pada Dia apa yang saya rasakan walaupun Dia sebenarnya lebih tahu gelodak jiwa saya. Saya tahu apa yang berlaku juga adalah kifarah atas dosa-dosa saya pada Dia, keterlekaan saya yang terkadang tak sempurna mencintai Dia. Saya benar-benar yakin hanya Dialah yang mampu menolong saya...di sini...dan di sana nanti...insyaAllah.

Self reflection: Bila usia pun semakin meningkat, cara kita deal dengan masalah pun perlu berubah. Zaman untuk kita mengeluh sana sini tika ditimpa ujian telah pun berakhir kerana ia sebenarnya tak membawa kita ke mana-mana apatah lagi menyelesaikan masalah yang ada. Gunalah pendekatan yang lebih dewasa. Bila kita berpegang pada Manual yang utama pasti semuanya akan baik-baik sahaja nanti. InsyaAllah =)

12 comments:

Anonymous said...

=)

btol btol!!!

neway, i lyk nama 'dato' R' tu..wink wink.

luv u girl.
salina

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
genkidene said...

Salam Amrien,

hanya Allahlah yang memegang hati-hati kita, yang menurunkan sakinah dalam jiwa. Itulah penawar utama.


"Dialah Allah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang telah ada). Dan milik Allah-lah bala tentera langit dan bumi, dan Allah Maha Mengetahui, Maha bijaksana."(48:4)


I love the above part!
Moga amrien tabah x berbelah bahagi.. be strong girl!

rienmiel said...

to sal: comment ape yg awak delete tu ^^

to syahidah: thanks...iA, moga tabah x berbelah bagi....

-LyS- said...

amrin...u know wut..i like reading ur blogs..ur experiences..it teaches me...n yeah, it applies to me too..but i guess im not a good reflector as u..neway, take care k,,everyting happens 4 a reason..good luck 4 finals..c u around..:)

Far Azmi said...

i actually had to face the same situation as well..

it makes me wanting to blame myself bcos i wanna be a gud da** but dun really portray a very gud qudwah to others academically..

then when i think of it again, things happen for reasons.. in my case, its really my fault bcos my effort is not much and not worth to get good grades compared to others who have worked real hard..

but in ur case, im sure its a tarbiyyah from Allah to teach u how to handle things that u dislike bcos knowing u as someone who's very hardworking, it's impossible if u dun get a least a credit :p

hehe.. im glad that u managed to get over this~

*remember dat the best gift from Allah is the understanding of His religion, this has always been a good cure to cheer me up again. refer 2:269*

rienmiel said...

to lisa: thanks...i don't know why i suddenly become too expressive. I am not the type of person who write diary or journal before this. But, people change...hehe. Sometimes, i just want to share what i feel without directly telling others...haha...
neway, thanks for spending ur time reading my story...^^

to penguin enthusiast: yeah, u r rite. but blame it to me as well. i knew it was a punishment for me who didn't take things seriously lately. I always do last minute jobs and nah, serve me right la kan.

Bout the 'credit' thing, u were not quite right in that sense. Don't expect too much from m hehe. Out of reach tu...hehe. I'm just so-so in my study. But this time it is the worst!! I really hope that this would be the first the last. I have experienced it! But if it happens again, i knew there must be something wrong with me, with my relationship to God that needs careful reflection.

**thanks everyone for d concern =)

Rosyada said...

amrien,

kita mmg boleh tubuhkan kelab laptop rosak kat macquarie ni :)

-LyS- said...

klab laptop rosak?count me in.hehe.my laptop owiz shut down unepectedly anytime it wants n bile nk on balik, kdg2 dia dh xnk.huhu.btw,amrin acer ke.mane dia pnye pusat eh klo nk btolkan?

btw, i dun mind spending time reading dis,at least im doing smting.[bukan nk study!!]haha;p

rienmiel said...

to kak syada: laptop akak pun rosak ke? hmm...mmg patut buat club ni...

to lisa: acer nyer HQ kat flemington...tp service die x bagus la...lambat sgt..but, u may try ur luck if u want. but i just dont recommend ^^

-LyS- said...

hmm..i'll tink bout it..thanx neway..;)

Anonymous said...

amrien macam kenal salah satu quote tu ;p


nice piece of writing.kak jaime selalu rse good grades tu hadiah..not really what i shud get but its something that i'd be very happy if i happened to get.