.::syndrome::.

Assalamualaikum W.B.T

Saya tatau la ni penyakit ke ape but saya rasa saya tend to "check" people's writing whenever they write in English. Sebelum tu saya memang nak mengaku terang2 la kalau my English pun tunggang terbalik. Saya memang tak tau my level of English sebab saya tak pernah amik MUET ke, IELTS ke, TOEFL ke...apa2 je la tu. So, tak berani nak komen lebih2 about my proficiency. Tapi, SAYA MENGAKU KALAU MY ENGLISH MEMANG LEMAH...at least untuk tahap menjadi seorang cikgu...hehe

Hmm..berbalik kepada persoalan tadi. Saya pun tatau nape, bile baca blog ke, friendster profile ke yang use English, saya tend to komen "eh, ni salah grammar ni...eh, structure die cam pelik je ni"....tapi dalam hati je la. Rasa bersalah gile. But then...this is innate la. It is like tindakan reflex..hehe. Hmm...bagus jugakla sebab nanti mesti kene check essay budak2 sekolah. So, it's kind of a practice for me.

Tapi kan...saya suka la nak ingatkan...kadang2 we tend to use "extrabombastic words" to the extent yang maknenye langsung jadi lain. So, I guess, if we seldom use certain word, make sure we use it in a right context or else, just stick to simple word je kot. That's better :)

Salam~

p/s: Haha..I guess this is due to my current research on teaching grammar and vocabulary. Tak pasal2 merapu dalam blog. Mohon maaf kalau ade yang tersinggung. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan :)

*****

ermm..hari tu nak sangat balik awal...
bile org tu kasi balik 8 hb...xmo plak...
reasons:
(1) mak abah xde umah time tu
(2) mentally unprepared sbb ingat balik a week after that
(3) tak bersedia meninggalkan sydney lagi sebenarnya...huhu
tp apepun keputusannya...saya redha je...manusia merancang tapi Allah adalah sebaik2 perancang kan :)

9 comments:

kylex said...

salam..

bagus2, sy perlukan org cam awk utk komen tulisan BI sy..Sbb sy mmg lemah gler2 bab writing ni..Grammar mmg tunggang terbalik, sbb wktu bljr dulu pun lps je cikgu ajar bab grammar xwat lgsg lthn n trus lupa,truk kn :(.

mmg perlukan cikgu mcm kamu utk mengajar anak2 murid yg xpndai wat essay cam sy ni,hehhe :p

rienmiel said...

to kylex:

wslm~

saya pun masih tunggang langgang gak awak...
komen orang pandai la...sendiri nyer keje pun masih teruk..hehe

insyaAllah, kalau bab theory saya ok tapi to transfer the theory into practice tu, saya masih fail...huhu

Shah CJ said...

salam rien..

BI aku mmg hncur. dr pembacaan buku dn blog ni le aku cuba perbaiki perlahan2.

tp kalau awk atau sesapa saje tulis entry dlm BI. aku mmg abaikan aje. sbb aku mmg tak faham langsung. hahaha!

rienmiel said...

to cj:

wslm cikgu~
hmm...saya pun masih belajar cikgu...
sama la mcm cikgu, dr pembacaan buku dan blog sbb dr pembacaan la kita belajar untuk menulis...hehe
sbb tu saya jarang tulis entry dlm BI...lgpun rs xde feel la kalau nak merapu dlm B1...hehe
kalau saya fasih bahasa jawe, memang saya gune bahasa jawe sekali...hehe

Anonymous said...

muahaha..aku pun lebih kurang ko gak amrien..bile baca org melayu tulis dlm english, kalo ade cam salah2 sure aku cam betulkan dlm hati..tp sendiri pun sampah..sbb tu aku x penah tulis dlm english..hauhauhua tu yg jd payah bile nak tulis report tuh..isk2

rienmiel said...

to warx:

aku plak kalau nak tulis fully english...terus jadi macam tulis eseimen plak...
sudahnya, aku mmg tulis caca merba...
kesian cikgu bm and bi yang mengajar aku sbb aku tersangkut kat tgh2...hehe

Anonymous said...

Hehe.. Ai reti cakap melayu jek.. Sbb tu ai berblog bermelayuan jek.. hehe.. :p

Sehat ke? Sy doakan yg baek2 utk kamu..

Anonymous said...

salam rien :)
klu grammar akak salah..bgtau tau :P

rienmiel said...

to jiran sebelah:

ai pun byk gune bahasa melayu je...sbb my bi pun msh huruhara...hehe...
tp kan, my bm pun kelam kabut je...
maybe kne try gune bahasa jawe plak kots...hehe

to kak falin:
wslm kak~
alamak akak pun dh concious..
xpe kak, saya pun x reti ngat....ikut sesedap hati je...hehe