.::kek gula hangus AU::.

Assalamualaikum W.B.T

Dah lama rasanya saya x post entry on recipe kan. Maknanya, dah lama gak la saya tak mencuba resepi baru. Asyik2 buat choc cake tu je. So, semalam saya try buat kek gula hangus. Kek ni adalah among my feveret kek. Masa my bro kawin aritu, ade la org bawa kek ni masa sinoman. Biase la orang jawa ni, nak datang tolong rewang pun siap bawa barang2...x kire la bahan basah ke bahan kering ke kuih2 ke. Tu tak campur lagi duit becek tu. Hmm...okay, back to the story. Masa saya dok potong2 kek itu untuk serve kat orang rewang and letak kat meja tetamu...ntah berapa banyak yang masuk mulut saya. Ye la...tuan rumah kan selalu bz time kenduri kawin...so x de banyak masa nak lepak2 goyang kaki menikmati makanan. The only time is when you prepare the food...heh. Sangat sedap okeih kek tu. Mak cik mane ntah yang buat. Boleh la tempah lepas ni.

Tapi...

Saya dah try buat semalam. Tak la susah sangat. Kire, kalau teringin sangat, iA boleh buat sendiri. Cuma tak gerenti la boleh rasa macam yang professional buat kan ^_^. Okay, here is the recipe of kek gula hangus...yang saya copy from fotopages ni.

All you need are:
Bahan A

1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega

Cara:

1. Cairkan gula di dalam kuali sehingga perang.
2. Masukkan air panas. Kacau sehingga gula cair.
3. Masukkan mentega dan masak sehingga agak likat.
4. Sejukkan.

Bahan B

4 biji telur
1 cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanila

Cara:

1. Pukul telur seketika
2. Masukkan susu pekat dan pukul lagi
3. Masukkan tepung & soda bikarbonat yg diayak
4. Masukka vanilla & gula hangus. Kacau lagi
5. Perap adunan 3-4 jam
6. Bakar pada suhu 160 selama 50-60 minit juga bergantung kepada oven anda.






Actually, masa buat tu saya tak baca instruction sampai habis. So x berapa nak menjadi la kek tu. Belah bawah je ada sarang. Yang atas die cam apam je. But strange enough....saya dan kawan2 suka plak part yg x jadi tu sbb die soft cam sponge kek. Hmm...walau x berapa nak puas hati, tapi ok la for percubaan pertama. Kalau ade permintaan (as in ade la kengkawan yg teringin nak makan lagi kek tu)...iA akan buat lagi yang lebih baik. Lepas tu leh berbangga dengan mak...heh.

Salam~

p/s: amik gamba gune camera phone..so x berapa sharp..tu yang x sabar nk bli camera baru tu ;)

3 comments:

muadzlife said...

wah dah ramai yang suka tu...menjadi ler tuuu..

hmm sedap je baca..nak sikit...:)

.zye. 자이's said...

yes. amrien post gak resipi kek sedap.uh oh.sangat sedap. :)

rienmiel said...

to kak muadz:

xde ramai pun kak...2-3 org je yg rasa ;)

to zye:

ye...ni atas request zai juge =)