.::kaitan bau dan schema retrival::.

Assalamualaikum W.B.T

Semalam saya dan housemates dok borak2 tentang pengalaman kami bercuti and melawat tempat2 sambil menikmati lasagne (yummy...yummy). Perbualan kami merangkumi tempat2 kat OZ sampai la tempat2 kt Malaysia.

Memula kami borak2 pasal rides2 extreme kat Movie World and Dream World. Pastu masuk plak pasal rides kat Genting. Kami pun bla... bla... bla... Cameron Highland... bla... bla... bla... Fraser Hill... bla... bla... bla... Bukit Tinggi... bla... bla... bla... FRIM...

Saya: FRIM? x pernah pergi la... Katne ek?
Housemates: Amrien ko pernah pergi la... Semua orang pernah pergi masa foundation year.
Saya: Pernah ke? X ingat pun
Housemates: Pernah... kita g sama2
Saya: Asal i xde schema langsung pasal ni. i ingat kite g yg Putrajaya tu.
Housemates: Ada la... Yang ade jambatan gantung semua tu.
Saya: Wei, x ingat la. Serius memory loss nih.
Housemate: Amrien, kalau Amrien ingat, masa kat FRIM tu kita ade briefing kat dalam bilik busuk ni
Saya: (dengan excitednyer) Yer....ingat dah. Aah yang bilik busuk bau stoken tu. Ye..ye..ingat dah. Yezza, bau stokin tu jugak yang boleh mengembalikan memoriku... Ye..yang ada jambatan gantung tu... bla... bla... bla... makan aiskrim... bla... bla... bla... sorg2 naik jambatan tu... bla... bla... bla... (sudahnya banyak pulak yang saya ingat tentang trip ke FRIM tiga tahun lalu)

Hmm...point yang saya nak nyatakan sekarang ialah, betapa kuatnye pengaruh bau dalam mengimbas memori2 silam. Bayangkan, punyalah banyak association yang my housemates buat tentang FRIM, tapi saya langsung x ingat sampai la association kepada 'bau busuk-x-hengat" tu dibangkitkan. Hebat betul penangan "bau" pada kotak memoriku...hehe

Tapi memang dari dulu, bau2an atau "haruman" to be more positive, sangat memberi impak yang kuat (impak maksima org kate..kekeke) dalam hal2 kenangan masa silam ni. Contohnya, kalau saya terbau losyen johnson and johson kaler ungu tu (lavender bed time lotion kot), fikiran saya akan automatically melayang teringatkan kenangan2 masa plkn sebab itula losyen yang saya gunakan masa tu. Pastu, kalau saya terbau one type of sabun lux ni, saya akan teringatkan kenangan saya masa kat kisas dulu. Kalau bau shampoo head and shoulder, saya akan teringatkan seorang sahabat saya di auckland tu. Kalau terbau body wash johnson and johnson, saya akan teringatkan anak buah2an saya kat Malaysia... teringatkan detik2 saya memandikan dorg... kadang2 buat saya sebak menahan rindu semasa tengah mandi... (banyak woo air mata keluar... tp dr pancuran shower la...hehe).

So, hari ni, saya nak buat kesimpulan... bau2an mempunyai kaitan dengan schema retrival. I am not sure how it works. Mungkin memang ade teori2 tertentu yang saya tak tahu. Tapi insyaAllah, kalau ade peluang, saya sendiri akan buat kajian tu... at least survey pada org2 sekeliling saya. Nak tengok la whether this theory works for everyone ke or it just works with my schema...hehe..

Salam~

1 comments:

.zye. 자이's said...

amrien~

rasanya aku pun mengaitkan bau tu ngan frim.
bila ingat bau...baru la ingat sume balik.aigoo~