.::cerita hati::.

Assalamualaikum W.B.T

Kadang2 dalam hidup ni, kita selalu melihat pelangi pada diri orang lain. Kita selalu melihat yang indah2 pada mereka. Kita selalu merasa betapa bahagianya kehidupan mereka. Itulah kita...

Kadang2 hati terdetik juga. Kenapa payah melihat pelangi pada diri sendiri. Kenapa sukar menghargai perkara indah yang berlaku pada diri. Kenapa susah merasa bahagianya kehidupan yang dilalui. Itulah kita. Sesalu saja salah percaturan kala mengaplikasikan konsep, "pandang kehadapan".

Bila kita terlalu memandang kehadapan, kita terkadang lupa memandang ke sekeliling kita. Kita lupa menghargai benda2 yang hampir dengan kita. Di situlah ruginya kita.

Hari ni, saya bertekad semula. Tak salah melihat pelangi orang lain kalau ianya memberi inspirasi pada kita untuk menjadi yang lebih baik. Yang salah ialah bila kita terlalu mencuba menggapai pelangi yang sama. Bukankah pelangi kita telah lama tercipta, hanya menunggu masa untuk muncul bila2. Dan pelangi kita tentunya berbeza dengan mereka kerana kisah kita dan mereka takkan pernah sama. Jadi, belajarlah menghargai pelangi yang ada sebelum ia lenyap semula =)

Salam~

4 comments:

Anonymous said...

fitrah manusia diciptakan suka akan keindahan..
fitrah manusia diciptakan juga suka pada sesuatu yang boleh dilihat..
itulah manusia..
dan manusia adalah kita!!
kadang-kadang kita terlalu mengenang orang yang telah tiada hingga mengabaikan orang sekeliling kita..
kadang-kadang kita terlalu melihat kesempurnaan orang hingga terlupa hakikat kejadian manusia adalah sempurna semua..
sekiranya semua orang tahu dan faham hakikat hanya takwa yang membezakan diri manusia...maka tiadalah dengki dan iri dalam dunia..

wallahua'lam..=)

rienmiel said...

sungguh bermakna perkongsian ini...
thanks =)

Anonymous said...

Salam Cik Rien :D

Sehat ke?
Rasanya sehat sebab blog berhapdet dengan jayanya :D

Oh oh!
Normallah manusia..
Mana pernah puas dengan apa yang ada..
Saya selalu nasihatkan diri saya senirik dengan kata-kata ni, "Kalau saya rasa susah, ada orang lain yang jauh lebih susah dari saya.. Kalau saya rasa sedih, ada orang lain yang lebih sedih dari saya.. Kalau saya ujian Allah ini terlalu berat, ada orang lain yang diuji jauh lebih berat dari saya.."

:)

rienmiel said...

salam cik akira~

alhamdulillah...saya sihat2 aje...

saya suke dengan nasihat tu..iA akan amalkan...

tengs =)