.::252 : menjadi tegar::.

Assalamualaikum W.B.T

Kadang2 saya rasa saya ni kuat untuk menghadapi peer-pressure...
Tapi kadang2 realitinya bukan begitu...
Saya rasa it is universally acknowledged kalau peer pressure mmg susah nak overcome...
Tewas adalah normal tapi "mampu terus tegar" >> merekalah golongan yang hebat...
Dan di dunia ni, bukan semua orang mampu termasuk dalam golongan itu...termasuk saya sendiri...
Saya sendiri beberapa kali hampir kalah dengan perasaan sendiri...
Yelah, manusia secara fitrahnya memang bernafsu tapi bila nafsu tidak dididik dengan baik, memang tak mustahil untuk kita ambil tindakan yang tak memberi manfaat pada kita akhirnya...
Justeru, walau saya bukanlah mereka yang hebat itu, tapi saya takkan putus asa untuk terus menjadi sebahagian daripada mereka...sebab saya tak mahu jadi "yang biasa-biasa saja"...itu impian saya :)....insyaAllah

Salam~

p/s: sekarang baru saya faham perasaan 'adik' dan sebab itu jugaklah saya tak boleh nak salahkan die 100%. 'Adik'...tunggu 'kakak' balik please...InsyaAllah, 'kakak' akan cuba tolong 'adik'...Bertahanlah sayang...

3 comments:

Shah CJ said...

biasa le rien. susah dn senang, payah dn mudah warna2 dlm hidup kita.

bykkan doa pd Allah moga diberi kekuatan. :)

Anonymous said...

hi ni fariz ni...erm nk komen ape ek...kalau teawas tu...perasaan tertewas tu perlula ade...mcm perasaan marah or suke ke...siape yg berjaya kawal kemarahan n kesukean melampau tu lebih baik dari org yg xde perasaan tu langsung.menjadi diri sendiri tu lebih baik dari mencuba menjadi diri sendiri...kalau kalah xpela...kenapa setiap org xpernah pikir utk menjadi even @ seri dalam perjuangan.knp kena menang je?dlm permainan ade menang dan kalah...tp seri tidak pernah dianggap adil sebab tu ade penalti.so mentaliti penalti perlu dibuang n percayalah tuhan xpernah membebani hamba dgn ujian yg xmampu ditanggungnye.so?antara ujian dan manusia tiada sape yg menang...seri je kot...(,").

rienmiel said...

to cj:

betul tu cikgu...
yg penting kene selalu minta kekuatan pada tuhan =)

to fariz:

(1) yup...saya setuju...kite kene sedar kalau kita tewas so that kite berusaha untuk improve next time..
Yang penting kene berusaha dulu sblm serahkan semuanya pd takdir semata2 =)

(2) for me, mmg kita perlu jadi diri sendiri tanpa 'berusaha' untuk jadi orang lain. Tapi, at the same time, kite kenela majukan diri jugakkan =)

(3) kalah dan menang adalah pilihan...sebab Allah mmg dah beri manusia dua jalan...kebaikan atau keburukan...
tapi, kalah dan menang juga adalah ujian...sebab bile kita kalah, Allah mahu kite muhasabah semula kenapa kita kalah dan bila kite menang, Allah nak lihat bagaimana kita value kemenangan...adakah dengan mendabik dada ataupun bertambah iman pd Allah :)

btw, thanks for dropping by :)