.::silap::.

Assalamualaikum W.B.T

Lately ni saya dah jarang update blog. Nak kata sibuk, tidaklah sangat. Saya banyak je habiskan masa dengan perkara2 sampingan. Hmm..tak tahulah. Nampaknya, tak mudah untuk dapat balik kehidupan saya yang dulu. Mungkin ini ujian untuk saya.

Terkadang, saya rasa saya perlu cerita semua yang saya rasa...tanpa simpan sedikit pun untuk diri sendiri. Tapi, when think about it, rasa macam tak patut pulak. Kenapa perlu ceritakan kesusahan sendiri pada orang lain. Teringat kisah Rabiatul Adawiyah (RA) yang menegur seorang hamba Allah tika dia menunjuk2 kesakitan yang dia alami. Mulanya RA tanya la pada hamba Allah tu, dah berapa lama dia sakit when she saw that man balut kepala dia. And then the man replied, baru je...sehari dua. Pastu RA tanya lagi, selama ni condition die camne. The man replied, selama ni ok je. Pastu RA pun cakap, selama ni Allah beri nikmat kesihatan, ade tak die tunjuk kat semua orang yang "owh...Allah dah kurniakan aku kesihatan yang baik". Ade ke die pasang tanda pada badan die yang indicate "owh...aku sihat..." - that sort of thing. Pastu that man responded, xde. Pastu RA kate lagi, owh...sekarang Allah baru uji sket...tarik balik nikmat sihat tu beberapa hari...dah balut kepala...pasang tanda nak indicate "owh...aku sakit" as if suggesting "Allah dah tarik nikmat dari aku" - that sort of thing.

The message here bukanlah kalau kite patah tangan, xleh nak simen sume tu sbb xnak nampakkan balutan putih pada tangan...pastu kalau demam...xleh tampal koyok sume tu. Bukan tu pointnye. From what I understood from the story, janganlah kita suka nak mencanang2kan kesusahan kita pada orang lain sebab sume tu kan ujian dari Allah. Selama Allah bagi kita hidup selesa...ingat ke kita nak bersyukur...ingat ke kita nak gune nikmat Allah tu pada jalan yang sebaiknya... Ni bile dah susah sket, baru la rasa...nape Allah bagi aku susah...nape Allah bagi aku sakit dan sebagainya. Kalau kita rasa nak nilai benda ni ikut neraca Allah nampak cam susah je...cube kita nilai ikut neraca manusia. Patut ke rasenya kalau orang bagi kite sth, kita tak berterima kasih tapi bile orang amik balik, kite mengeluh...hmm...fikir2kanlah.

Saya admit la, x mudah nak fikir positif all the time but percayalah dengan bersangka baik dengan Allah, semua bebanan akan rasa ringan je. Saye sendiri masih bertatih2. Walaupun dah berusaha untuk positif, tapi kadang2 ade je benda kecik yang jadi...trigger kite untuk emo + mengeluh + etc. Kadang2 rasa benci dengan diri sendiri sebab x mampu nak bersabar :(

Tapi last week tu, emotional outburst yang berlaku saya rase happened due to many factors...internal and external. Tapi xpe, saya percaya semua ni tarbiyah untuk saya. Yang penting, saya perlu lebih kuat bermujahadah untuk selalu bersabar =)

Motivasi untuk diri sendiri:
  • The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.
  • When life hits you so hard that it gets you down on your knees, just remember you're in the perfect position to pray
  • He who can kneel down to Allah, Can stand up to anything
  • If Allah bring you to it, then he will bring you through it
  • Whoever follow patience, success will follow him
Salam~

4 comments:

Shah CJ said...

salam rien..

maksud RA tu ialah jgn menceritakan kesusahan utk dptkan simpati atau protes terhadap takdir Allah. Rasul juga berbalut kepala sewaktu sakit.

tapi kalau dh sakit, jumpa le doktor. kalau rasa susah kongsi lah bersama utk dptkan kekuatan dn nasihat yg baik.

namun kalau mslh tu rasanya boleh selesaikan sendiri, cuba le sehabis daya. moga2 Allah berikan penawarnya.

dunia sufi tak sama dgn org awam mcm kita. contoh terbaik ialah shbt rasul, mrk juga adakalanya rasa down dn mengadu pd Rasul. spt mengadunya Fatimah krn penat uruskan rumahtangga. dn mengadunya Hindun ttg sifat kedekut Abu Sufyan. dn mengadunya Abu Sufyan krn sakit matanya.

awak betul rien. tak semua kita cerita dlm blog.

peace.. hehe :)

rienmiel said...

to cj:

tengs cikgu sebab clarify ttg pengajaran cerita ni...saya pun tak berapa reti nak merumuskan...

as ahli sufi, kehidupan dan cara RA memang x sama dengan kita kan...
sekadar ambil pengajaran yang mana rasa mampu je...

peace juge =)

Anonymous said...

salam..

Sy pun brpendapat cm CJ..kita ni manusia dah banyak sgt ALLAH bagi nikmat kan,kenapa kalau susah sikit dah nak tunjuk kat orang kita ni susah..Padahal nikmat yang ALLAH berikan xterkira banyaknya dengan maslahat yang menimpa kn..Tapi kenela berubat kalo dah skt,tapi jgn menunjuk2 sakit tu,huhuh

peace :)

rienmiel said...

to kylex:

agreed ngan kamu...

peace2 ;)