.::sumpahan library::.

Assalamualaikum W.B.T

Semenjak dari sekolah rendah lagi higgalah ke tahap universiti, library tak pernah meninggalkan kenangan manis buat saya. Entahlah...sendiri tak pasti ini adalah suratan ataupun kebetulan (cewah..macam tajuk lagu plak)...tapi, ada sahaja perkara yang berlaku menyebabkan konotasi library di mata saya bertambah negatif...hari demi hari ;P

Kisah 1
Setting: Library SKJ
Tahun: 1998
Cerita: Hmm...yang ni kes kena buli dengan budak-budak lelaki. Erk, masa kecik dulu saya mungkin sangat menjengkelkan...tu pasal la orang menci. Sekarang pun mungkin masih menjengkelkan, cuma orang tak buli je (so far xde la kena buli ;P). Alkisahnya, masa dalam library, tatkala saya sedang berdiri, budak lelaki tarik kerusi saya. So, bila nak duduk semula, dengan konfidennya tak cek pun ada ke tak kerusi tu, main duduk je. Then, you guess la kan what happen. Obviously jatuh terlentang kebelakang. I knew it was my fault not to check the existence of the chair...but then, what do you expect kan. You sat and just stand up for a while to say something to another friend just across the table...takkan la kerusi you hilang kene tiup angin kan. Lepas jatuh tu, apalagi...nangis la. Bukan sebab sakit pun, sebab malu okess. Penolong ketua pengawas yang gemuk, lagi hitam dan kerek telah jatuh gedebuk bak nangka busuk dan jadi bahan gelak satu kelas kat library. What say you? Tak ke nightmare tu. Tapi, saya tak berdendam pun dengan budak2 lelaki tu. Kitorang dah openly said sorry to each other masa reunion batch before fly last two years. Walaupun rasa dorg jahat buat camtu, at least I knew how annoying I was to them. So, terima je lah :)

Kisah 2
Setting: Library SAMTTAR
Tahun: 2001
Cerita: Yang ni plak kes kena marah dengan makcik library (sorry la if rude gelaran ni). Dah la saya jarang2 masuk library kan. Tetiba, baru first time nak masuk library dah kena marah. Tau la makcik2 ni kalau cakap macamne kan. Sinis dan menusuk babe. Sesape tau watak Mak si Enal dalam Kerana Cintaku Saerah takpun watak Mak si Abu dalam Impak Maksima the Series...ha, camtu la lebih kurang gaya makcik tu cakap. Mana la saya tau tak boleh bawa masuk reference buku dalam library. Macam tak reasonable langsung je reason tu. Elok2 nak study kat library, langsung x jadi. Nasib saya dapat 9A tau PMR, makcik. Eleh, tak luak la makcik saya tak study kat library (erk, asal berbaur emosi ni...hehe).

Kisah 3
Setting: Library KISAS
Tahun: 2002 - 2003
Cerita: Nampaknya, kenangan hitam masa kat library SAMTTAR buat saya jarang2 ke library masa kat KISAS dulu. Tobat ai nak pergi library dah. Lagipun kalau kat KISAS, xleh g library selalu. Habis nanti semua orang saya usha. Dan dan la kantoi tak jaga pandangan kan. So, untuk kelihatan thiqah sentiasa (bahasa khas KISAS ^^), haruslah mengelakkan aktiviti melagha dengan tidak ke library. Cukup-cukup la melagha kat tempat lain...ekeke. Study kat kelas or kat dorm sudah...haha.

Kisas 4
Setting: Library IPBA
Tahun: 2005
Cerita: Kat sini plak kes kena sembur dengan lecturer. Bukan la verbally...but through text message. Ni gara-gara bertanya soklan confirmation. Sebagai ketua kelas, bila anak buah tanya banyak2 kali, kite kene la dapatkan confirmation from lecturer kan so that kita ada base bile nak bagi instruction. Alkisahnya, hari tu lecturer A ni xde kat kolej. Hari sebelum tu, die dah inform kat classmates sume tentang ketidakberadaannya di kolej esok hari. Tapi, si ketua kelas ni (read: saya la tu) tak de pada masa kejadian. Saya ni dengan berhati mulianye pergi tolong lecturer lain uruskan pendaftaran graduation KPLI. Tapi, saya memang dah inform lecturer A sebelum saya tinggalkan kelas die. Kire ade valid permission la. Bukan tuang kelas okey. So, kire maklumat tentang the absence of lecturer A tomorrow tu saya tak dapat secara langsung la kan. That was fine with me. Esok tu, lecturer A memang dah assign keje. Tapi, biase la manusia ni. Nak juga kepastian whether lecturer A ni ade ke x kat kolej. Saya dengan baik hatinya pun sms la lecturer A tanya die ade kat kolej tak. Langsung free2 kene sembur. Die cakap, tak tahu ke dia kat Kedah sekarang. Uruskan budak KAGUM (maktab2 nyer event). Tu la, masa kat kelas semalam tak dengar die cakap. Perrgh...sakit hati dowh. Free2 kene tuduh pekak. Masa ni memang nak nangis la kan (read: mesti orang x larat, asyik2 nak nangis...nak buat cane...jiwa ai kan sensentip...hehe). Mase tu cool lagi, sempat balas sms...cakap sorry sume and gtau saya takde kat kelas semalam. Dalam hati ni Allah je yang tahu betapa hancurnya hati kena smack dgn lecturer untuk subject yang saya sangat suka dan score dengan jayanya. Takpe la. Sape la kite ni kan. Sebelah mata pun dia tak pandang. And, tak rugi pun...Abg L kan ade...wakaka. Lepas balas sms tu, terus blah dari library. On the way balik tu, tak sempat nak tahan, gerimis plak tengah jalan....woha...sensitip boleh tahan...ekeke. Pastu, lecturer tu balas balik sms...say sorry. Nasib die say sorry. But still, tindakan menuduh melulu tu sangat tak patut. Ni buat saya beringat bila jadi cikgu nanti.

Kisah 5
Setting: Library Mcq Uni
Tahun: 2007
Cerita: Ntah bile ntah saya overdue buku. Tetiba kene fine $6. Sesuka hati je tulis due tarikh lain, pastu set kat sistem tarikh lain. Tak kisah la kena bayar fine $6 tu tapi the best part wass, saya tak leh cek result exam and enrol unit. Yang best lagi, masa tu saya kat Malaysia. Nasib ada kawan yang stay kat OZ. Dia yang tolong clearkan debt sume. Kalau tak, ade la yang dapat lecture murahan dari Pamela sebab die memang dah pesan awal2 pasal benda ni. Tup tup ade jugak yang buat hal...ekeke.

Kisah 6
Setting: Library Macq Uni
Tahun: 2008
Cerita: Sama la pasal overdue buku gak. Saya rase saya memang tak faham la sistem pinjaman buku ni. Tu pasal la kene fine lagi. Elok2 due 21 hb, tibe2 ade plak org nak gune buku tu, so, kene pulangkan awal which was on the 13th. Oleh kerana tak faham notis yang dorg bagi tu, and langsung buat dono je, sudahhya, kene la patron block sampai debt tu clear. Yang ni tak tau la nak kate ape. Kalau dah memang illeterate kan. Takkan nak salahkan orang yang tulis newspaper atau majalah. Adehh...

Kesimpulannya, saya dari dulu dah ade stigma kat tempat yang bernama library ni. Tapi, as much as I do not want to go, I still need to. Nak jadi pelajar cemerlang, gemilang, terbilang mestila baca banyak buku...wakaka. So, walaupun kene sumpahan...terpaksa la bertabah....hehehe.

Salam~


11 comments:

AinNur Haris said...

emm..nice story..
tapi sedih la dengar kisah2 tak best cik rien dgn library..hukk hukk..

SAYA punya bnyk kenangan manis di library..dulu masa seolah, library tmpt SAYA skodeng abg senior study...hahaha!! comel je dia dgn kening berkerut2 mengadap buku rujukan fizik..hikk hikk...

apa2pun cik rien teruskn usaha menjadi pendidik berhemah dan dedikasi ok..(",) chayok!!

rienmiel said...

hehe..tu la...kesian saya ...ekeke

wah, die plak ade sweet memory skodeng abang senior ek kt library...
tu pasal la saya tak bley study kat library, nnti habis semua mamat2 kacak kene skodeng..wakaka

btw, thanks...
semoga doa kamu dimakbulkan...amin..

Anonymous said...

Hahak!

SAYA TAK SUKA LIBRARY! =))

Sebab apa saya tak suka.
Erk! Sebab tak suka.

He he he.

Saya jadi lekat kat library cuma masa final year jek..
Itu pun sebab pulun nak siapkan thesis..
Hahak! :p
Tapi. Kakakaka! Banyak tidur sebab library tempat paling besh untuk tidur :))

rienmiel said...

yeay..nasib ade gak org yg x suke library cam saya...
ade la geng.....hehehe

muadzlife said...

itu petanda yang mungkin u akan bukak library suatu hari nanti..

rienmiel said...

kalau saya buka library one day....tu maknenya sumpahan tu memang puaka....ekekeke

Anonymous said...

byk2 library tu mesti library kisas plg 'best' kn?

LadyTiz said...

library tmpat sy blaja sejuk sgt2... beku tangan.. tu salah satu faktor sy x brape gemar duk library.. huhu..

tp citer2 rien ade klakar, ade yg sedih.. cam2 yg terjadi.. tp strict jugak library kt Macq Uni.. x macam kt sini.. ckp je xleh tgk result tu semua.. tp xde pape pun..

rienmiel said...

to salina:

amboi2...ai x cakap pape pun ek..
u jgn lebey2 plak...ekeke
nasib ai x jumpa u masa kat kisas...
habis la jd geng gediks...wakaka

to tyra:

btl2...library kat mesia sejuk...
tp lib kat mcq ade heater...so hangat2 gitu...syiok...hehe

tu la...bile bersistem komputer bagai...mmg menyusahkan ;)

Bookworm said...

hahahaaha abang L tu sape pak Lang ke.

Library kisas tempat usha?library macquarie lagi bnyk org tanak plak usha~hehehe

rienmiel said...

aish...xkan la pak Lang kot..ekeke

erk, usha kat library kisas lagi best dr usha kat library uni sbb bila byk sgt org, susah nak fokus...pening...wakaka