.::belum ditinggalkan tapi sudah dirindukan part 1::.

Assalamualaikum W.B.T

Hari ni saya nak bercerita tentang Sydney. Entry ni sekadar rapurepek sementara merehatkan otak yang kepenatan dek kerana tuntutan intelek yang tinggi masa buat eseimen tadi...hehe. Okay, ada apa dengan Sydney? Hmm...sebenarnya, masa mula2 sampai saya memang takde perasaan tentang Sydney sebab this is not the place I want to be in a first place. Tapi sekarang, saya sangat bersyukur dengan apa yang saya dapat. I just love to be here. Mucho2...ngee. Oleh kerana beberapa bulan lagi saya akan meninggalkan bumi Sydney ini, saya rasa saya perlu buat beberapa entry sepanjang tahun ini sebagai tribute kenangan pada tempat ini.

Okay, kenapa saya suka Sydney?

(1) Macquarie University

Sebab saya suka university saya. Mungkin ramai yang tak pernah dengar university ini. Saya pun x pernah dengar dulu. Sebab saya tak pernah dengar, saya rasa die tak glemer and sebab tu jugak saya tak berminat nak blaja kat sini. Saya lebih prefer university like University of Auckland or Victoria University of Wellington sebab saya pernah dengar nama uni ni back then. Egocentric kan...ekeke.

Dulu masa kat kolej, lecturer selalu cakap benda2 menakutkan pasal uni ni. Buat saya sangat cuak bile mengenangkan saya kene sambung blaja kat sini. Blaja susah la, requirement tinggi la, takde learning support la. All these buat saya rasa saya akan derita dan sengsara bila belajar kat sini. Tapi, lepas hampir 3 semester kat sini, saya rasa cakap2 tu hanya exaggeration belaka. Mungkin la susah, tapi alhamdulillah, kami semua coping je kat sini (read: tapi last semester result horror sket la....hehe).

Lagi satu, walaupun kawan2 uni lain ada wider range of elective subjects, saya rasa saya suka dengan apa yang saya belajar. Memang la kami xde kebebasan sangat untuk pilih subject yang kami minat, tapi saya rasa ok je. Saya rasa apa yang saya belajar ni sangat menuntut daya intelektual saya, which is good for my cognitive ability...wakaka...poyos melitos. Saya ni kire patuh je dengan apa yang saya kene buat asalkan tak melanggar syariat...cewah. Lagipun xkan nak demand lebey2...orang dah bayar pun dah cukup baik kan =)

Walaupun bangunan uni saya buruk, library saya tak cantik, and facilities tak sehebat uni kawan2 saya yang lain, saya tetap suke the fact yang saya blajar kat uni ni. This is what we call unconditional love kan...ekekeke.

Kesimpulan dari point2 di atas ialah: Dulu saya memang letak uni ni as my last choice. Tapi sekarang, I am happy with what destined for me. Rasa terkilan sebab tak dapat apa yang saya nak dulu dah hilang sebab saya lebih suka dengan apa yang Allah bagi pada saya sekarang. Betullah macam firman Allah dalam surah al-Baqarah (216); tak semua yang kita suka, baik untuk kita dan tak semua yang kita tak suka, buruk untuk kita. Inilah salah satu hikmah yang saya dapat =)

Okay, cukup satu reason dulu. Reason2 lain akan diupdate kemudian =)

ni gamba lake dekat uni...baru sedar saya xde gamba pun dekat uni...maybe kene take some pics lps ni ;)

Salam~

3 comments:

LadyTiz said...

sy selalu rse jeles kt org blaja oversea. sbb dpt tgk budaya org luar.. xde la stuck dgn budaya malaysia je. sekurg2nye, dapat gak tgk camane org lain berhidup.. hehehe..

tp tgk je la.. jgn ikut laks. bahye lak tuh.. ekeke..

LadyTiz said...

oh.. nk ucap awal2..

Selamat kembali ke Malaysia!

hehe.. :)

rienmiel said...

dulu...saya pun macam tyra...jeles gak dgn org2 tu...
tapi sebenarnya, xde kurang atau lebih pun bila blaja kat oversea...
kita dpt yg lain...kita kurang yang lain plak...so, kire fair je...hehe

psl tgk lifestyle orang tu, byk gak bagusnya esp bile dok kat negara omputih...
at least, kite nampak jelas apa yg patut kita portray as muslims and mana yg bile kita buat jd sama je macam dorg...

btw tengs...dah ada org welcome back dah...ekeke