.::093 : si budak memori semalam::.

Assalamualaikum W.B.T

Semalam ada seorang budak tu emosi tak tentu pasal. Menangis gara-gara panggilan kene reject. Ceh! Kot ye pun, x yah la emosi sangat. Kena la faham situasi. Bukan orang tu sengaja nak reject, cuma keadaan je tak mengizinkan. Cool babe, be rational ^^
(eh, mungkin gak die sedang tensi @ susah hati masa tu. Mana la kita tau ;P)

Semalam gak, saya tiba2 teringat seorang budak memori semalam (BMS). Ni semua gara2 berchatting dengan kawan2 plkn. Wah, dah hampir empat tahun rupanya memori itu saya simpan kemas...hehe. Sebenarnya, tak pernah ada apa2 memori pun antara kami, cuma saya je yang mencipta memori tu...haha...kantoi!! Saya ingat lagi, saya pernah bagi nasihat rahsia semasa kami satu kumpulan bertukar2 mesej sewaktu latihan di kem hampir tamat. Memang la berani sebab anonymous (x pernah buat keje gile n bodo ni kalau ade crush ngan sesape;P). Nobody knows who is writing what to whom unless they recognize the handwriting...ngee. Tapi saya cuak gak la lepas bagi nasihat tu. Ala, bukan tulis apa pun, just nasihat supaya rajin belaja dan kurangkan merokok je kot...haha. Apapun, saya doakan BMS menjalani kehidupan yang diberkati dan diredhai. Ada rezeki, kita jumpa lagi. Jangan lupa jemput saya bila kamu kawin nanti ^^ (sebenarnya, tuan empunya diri pun x tahu dia adalah BMS saya...huhu). Tu semua cerita zaman kanak2...masih hingusan lagi sebab tu ada BMS segala. Sekarang yang ada cume kisah masa kini dan masa hadapan =)

***********

I knew it's typical kalau lelaki suka perempuan cun. And I think it is universally acknowledged kot. Sape yang tak sukakan kecantikan. It think the same goes with women as well. Questions like: "Eh, hensem tak husband/boyfriend die?" and "Eh, cun tak wife/awek die?" sangatla typical among masayarakat kita. Tak kisah la orang yang bertanya tu kacak atau tidak, lawa atau tidak. It's like asking "buat pe tu?" even you knew exactly what the person is doing (in the context of Malaysian society) and "how's the weather today?" (in the context of Western society). But, my point here is that to what extent physical outlook is prioritized in choosing life partner? I just wonder, zaman sekarang ni, physical appearance masih jadi leading criteria ke?
Hmm...semuanya bergantung kepada individual judgement kan. There's no right or wrong answer for this. Afterall, beauty is an abstract concept. It lies in the eyes of beholder pun kan =)

Salam~

p/s 1: teringat hadith nabi dalam memilih pasangan...ada 4 criteria kan.
1) hartanya
2) keturunannya
3) kecantikannya
4) agamanya...maka pilihlah yang memiliki agama...semoga beroleh keberuntungan.

p/s 2: For me, agama should be the most salient criteria. Sangat banyak cabang agama yang perlu dipelajari, dikuasai dan diamalkan untuk meningkatkan iman dan taqwa. So, it is something that is continuously undergo changes and development (tapi wishing without trying pun x best gak kan;P)
Emm...yang lain2 tu hanyalah bonus pada saya because those other criteria are to some degree fixed and cannot be altered. Kalau dapat sesuatu yang EXTRA...ALHAMDULILLAH, for I don't have a good deal to offer...ngee

p/s 3: kenapa entry ni berunsur (*^%^*) duhhh...layan je la ;P

13 comments:

Fina said...

aku br terpk benda nie smlm and honestly i really look on looks. but it won't lwn agama la. for e.g aku sk org nie,tp agama hampeh. so aku xkan go on. tp kalo org nie agama mmg bgs,tp mk hampeh, aku xlyn jugak (unless jodoh). aku rasa aku sangat teruk la,but seriously tu yg aku rasa. aku nie tak ukur bj kat bdn sendiri...hmm, really hope i can change it.

rienmiel said...

to fina: i really appreciate ur comment...
n dr dlu, i mmg kagum dgn kejujuran ko...hehe

LadyTiz said...

oh oh!
jikalau dalam kebuntuan...
pilihlah yang sedap mata sendiri memandang...

love is blind anyway... hehe :)

Oh.. salam perkenalan. selalu nmpk kamu masuk blog sy. so hari ni sy komen blog kamu! hehehe...

rienmiel said...

salam perkenalan...hehe..sorila saya selalu menceroboh blog kamu ;)neway, thanks for dropping =)

love is blind..so true...
kengkadang kite idealistik sgt...
at the end, ape yg kite dpt tu x mcm wishlish kte pun...but still kte happy je kan =)

Anonymous said...

org kata cinta tu buta. tapi aku kata kdg2 org yang bercinta tu buta, pekak dan bisu.

terutama murid2 aku. jenuh aku nasihat.. jgn bercinta.. awak nak exam SPM.. bahaya.

pastu aku kena sound murid aku: elehh.. cikgu jeles tgk makwe saya cantik.

gulp!.

************************

kata ustazah aku dulu: alang2 dapat suami biar le baik agamanya dan ensem muka dia. rugi kalau dapat suami muka kurang ensem.. wakakakaa!!!

akirasuri said...

Kalau 3 K [kacak, kool dan kaya] sangat besh!
Kakakaka =))
Adeii.. *bengong*

Oh oh!
Cinta? kadang-kadang bikin orang waras jadi mereng..
Sungguh!
ngeee~ :D

rienmiel said...

to cikgu jawa:
ish..murid2 skrg ni pandai menjawab ek...tatau kalau exam pandai menjawab ke x...cuak plak saya nak jd cikgu nnti...hehe

btw, suka la kata2 ustazah cikgu tu...ngee...

to akirasuri:
hehe...tetiba teringat pertandingan 3K kat sekolah dulu...kebersihan, keceriaan & x-ingat-la-plak ^^

wah...buleh jadi mereng ek..takuts!!
(eh, cik akirasuri ade pengalaman jd mereng sbb cinta ker...hehe)

Anonymous said...

yaAllah jen ni..kalo ye pon xya la nk buat pengakuan besar2an kat blog org..g la buat kat blog sendr...hahahaha.btol ckp u, jen nye comment xleh blahhh! (mesti ade org ngah emo)

neway.."Eh, hensem tak husband/boyfriend die?" and "Eh, cun tak wife/awek die?" sgt la btol to most of us!mebe we dun have better questions to ask.hmph.ni la yg pengaruh jen i rase.

to amrien:sori ngumpat jen plak instead bg comment.

to jen: i janji i xngumpat u g.

muaXXx, salina

rienmiel said...

to sal: thanks for 4 ur comment...
haha, xpe la tu yg jujur dr die...kne appreciate...layan...

psl questions tu...mmg typical sgtla...xleh elak...i pun slalu je tnya soklan camtu...sedap je nak mengukur2 looks org...ngee...

muaXX

akirasuri said...

Ha ha ha setakat ni tak pernah lagilah jadi orang mereng :))
Biasalah orang tak cun ni jarang jadik orang-orang mereng ni..
Kakakaka!! =))

Erk! Rien penah termereng ke?
Kehkehkeh!

*larikkk!!!

rienmiel said...

to akirasuri:

"Biasalah orang tak cun ni jarang jadik orang-orang mereng ni..." (akirasuri, 2008)

suke la quote ni....
dan sekaligus reflect jawapan saya pada soalan last cik akira tu...
"saya pun x pernah mereng lagi setakat nih" (rien, 2008)....hehe

Anonymous said...

wei aku kenal kan?mestila knal...org selangor jgk kan?fariz.

rienmiel said...

ntah...tak sure r plak bdk mane...
ala2 tu cite zmn bdk2 r...haha