.::325 : impian hidup::.

Assalamualaikum W.B.T

Bila kita bicara tentang impian, semua orang pasti memilikinya...
Tapi selalunya...impian itu terlalu jauh untuk dicapai...
Bukan mustahil tapi terkadang kurang realistik...

Saya juga punya banyak impian...
Tapi saya sedar, dalam memasang angan-angan, kaki haruslah tetap berpijak di atas bumi yang nyata...
Menjadi idealistik dan realistik...sudah semestinya tak sama...

Saya akui, sikap pesimis yang ada dalam diri saya terkadang buat saya tertinggal di belakang...
Tapi...sikap itulah yang selama ini buat saya teguh melayari kehidupan dan tabah menghadapi apa jua rintangan yang hadir...
Kerana saya sebenarnya sudah bersedia untuk menerima sebarang kemungkinan...baik yang positif mahupun yang negatif...
Tapi selalunya...yang negatif lebih 'dominant' dari yang negatif...
Supaya kiranya yang buruk terjadi...saya akan berkata pada diri saya..."dah agak dah"...
dan kiranya yang baik terjadi...saya bersyukur...
Itu lah sebenarnya cara saya mendinding diri saya dari kekecewaan dan kegembiraan melampau...
Supaya saya tak terlalu beremosi tatkala kegagalan menjengah datang...
Dan cepat sedar kalau yang berlaku itu semuanya perancangan Tuhan...

Saya tahu saya terlalu berhati-hati dalam melangkah...
Saya tahu kalau saya terlalu 'play safe' dalam apa jua yang saya lakukan...
Saya sedar itu semua dan saya tahu sikap sebegitu boleh menghalang saya untuk menjadi individu yang lebih cemerlang...

Tapi, saya rasa amat sukar untuk mengikis sikap2 tersebut dari diri saya...
Entahlah...mungkin saya sendiri yang tak mahu membuang sikap itu...
Mungkin kerana saya terlalu takut untuk menerima kekecewaan...
Kecewa apabila sesuatu yang saya hajatkan tak kesampaian...

Jadi, mungkin sebab itu juga saya tak pernah bercita-cita tinggi dalam kehidupan...
Dan menjalani hidup hari demi hari...
Yang pasti...hanya redha Allah yang saya harapkan akan mengisi detik-detik perjalanan...
supaya apa yang saya lakukan...walaupun tampak kecil di mata manusia...tapi besar sahamnya untuk kehidupan abadi di akhirat sana...insyaAllah

Salam~

4 comments:

Fina said...

this is so u. good that u know urself well...unlike me who always wanna do it like others...n get lost at the end....but it's good to try or take risk in doing something, only then u'll know how strong u r...we r not doing it to 'test power', but to maximize our potential...but u know urself better rite sis... :)

rienmiel said...

i know that fina...
it's what i'm trying to do and i really hope i could overcome that 'fear' one day...
thanks 4 d motivation...i really appreciate it sister :)

-LyS- said...

from your writing u portray urself as a positive person, u are aware of what should be done, n also having good reflections..;)

being negative, im one of them, sometimes it is just a barrier to everything..hopefully bole ditepis..;p

rienmiel said...

am I?
I don't think so lisa...
maybe that's a way of hiding d negativism in me...hehe