.::026 : layakkah saya::.

sem ni seperti lebih tough dr sem-sem sebelum ni...
tapi saya yakin, saya mampu lakukannya...
saya rasa tak perlulah kita mengeluh bila kita rasa kita ada banyak kerja atau tanggungjawab yang perlu diselesaikan sebab saya percaya semua perkara ini memang sudah ditaklifkan untuk kita...
jadi, tak perlulah gusar...
apa yang penting, kita perlu lebih tenang dan bijak merancang masa (walaupun saya selalu gagal untuk merealisasikan hasrat ini...huhu)
dan sesungguhnya, ketenangan itu datangnya dari Allah...

setiap kali saya rasa susah...saya selalu terfikir akan nasib saudara2 saya di bumi al-Quds...
mereka jauh lebih susah dari saya...
ujian mereka lebih berat, tanggungjawab mereka lebih banyak...
di sana, mereka perlu menempuh ujian getir even semasa hendak ke sekolah...
hatta kanak-kanak kecil pun terpaksa bermujahadah dalam perjalanan menuntut ilmu...
betapa besarnya pengorbanan mereka...
saya sepatutnya perlu banyak bersyukur...
saya telah diberi biasiswa, peluang belajar di luar negara, menetap di tempat tinggal yang selesa...apa lagi yang saya mahukan...
teringat ayat ini dalam surah Ar-Rahman..."Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (55:13)
jika hanya perlu menjalankan tugas sebagai pelajar pun saya tidak mampu lakukan...di mana layaknya saya berada di bumi Allah ini...
saya mohon pada Allah agar dipermudahkan segala urusan dan sentiasa menjadi hamba-Nya yang bersyukur..ameen...

"Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka (yang sedia ada)." (48:4)

2 comments: